25 Şubat 2018 Pazar

KAMU İHALE HUKUKUNDA ŞİKAYET


 

              

GİRİŞ

Kamu ihalelerine ilişkin idari işlem ve eylemlerin hukuk çerçevesinde yürütülmesinde, idari denetime tabi olmasında ve neticede yargı yolu ile denetlenebilmesinde zorunluluk bulunduğu açık olup kamu yararı ve Hukuk Devleti ilkesi de bunu gerektirmektedir[1]. Kamu ihale sürecinde, mal ve hizmet alımı ile yapım işleri ihaleleri 01.01.2003 tarihinden itibaren 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa ve ikincil mevzuata göre yapılmaktadır[2]. 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’ndan farklı olarak bazı olumsuzlukların önlenmesi amacıyla daha hızlı ve ihtisaslaşmış bir idari denetim sağlanabilmesi için, sözleşme öncesi aşamadaki idari işlemlerin, öncelikle ihaleyi yapan idare ve sonrasında Kamu İhale Kurumu tarafından yeniden gözden geçirilmesi ve aykırılığın tespiti halinde gereken düzeltmelerin yapılabilmesine olanak sağlayan “şikâyet” adı altında bir başvuru usulü getirilmiştir.[3]  4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile ihalelere ilişkin getirilen idari usulün önemli birer parçası olan idareye şikâyet başvurusu ve itirazen şikâyet başvurusu kamu ihalelerine ilişkin eylem ve işlemlerin ihaleyi yapan idare ile bağımsız bir idari otorite olan Kamu İhale Kurumu tarafından idari olarak denetlenmesine imkân sağlamaktadır[4]. 4734 sayılı Kanun kapsamında yapılan ihalelere ilişkin olarak, aday, istekli veya istekli olabileceklerin, önce idareye şikayet, daha sonra da Kamu İhale Kurumuna itirazen şikayet başvurusunda bulunabilecekleri şeklinde iki aşamalı inceleme sistemi öngörülmüştür. Bu  idari başvuru yolları dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu başvuru yollarıdır[5]. Yasada dava açılmadan önce idari bir kuruluşa başvurulması öngörülmüş ise bu başvuru yerine getirilmeden dava açılmasına idari merci tecavüzü denir. Bazı yasalar ile dava açılmadan önce bu yollara başvurulması zorunlu hale getirilmiştir[6]. İhaleyle ilgili olarak yargı yoluna başvurulması için idari başvuru süreleri çok önemlidir.

 

 

1.      ŞİKAYET KAVRAMI

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin 1’inci fıkrasında; ihale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına yada zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday yada istekli ile istekli olabileceklerin Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilecekleri hüküm altına alınmıştır[7].

4734 sayılı KİK’in 55. maddesi uyarınca ihalelere ilişkin olarak şikayette bulunma yetkisi; yapım müteahhidi, tedarikçi ( mal alımları için) ve hizmet sunucusu olan kimselere verilmiştir, bu kişilerin şikayetlerini  öncelikle idareye yapmalı ve şikayetlerin sayacağımız şartları taşıması gerekir. Bunlar; sözleşmenin imzalanmamış olması ve yapım müteahhidi, tedarikçi veya hizmet sunucusunun şikayete yol açan durumların farkına vardığı veya farkına varmış olması gerektiği tarihten itibaren belirtilen süreleri geçirmemesidir[8]. KİK’ in 55. maddesinin 1. fıkrasına göre şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla  bu  işlem  veya  eylemlerin  farkına  varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır[9]. 21. Maddenin b bendinde Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olmasından, c bendinde ise savunma ve güvenlikle ilgili özel durumların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olmasından bahsedilmektedir[10]. Bu durumlarda şikayet süresi beş günle sınırlanmıştır.

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır. Şikayet üzerine yapılan incelemede tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve idarece ihale dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi halinde, gerekli düzeltme yapılarak 29 uncu maddede belirtilen usule göre son başvuru veya ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere ertelenir. Ancak belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde 26 ncı maddeye göre işlem tesis edilir[11]. İhalelerde şikayet süreleri ihale usulüne ve şikayetin yapıldığı konuya göre değişiklik gösterir[12].

 

2.      İDAREYE ŞİKAYETTE UYGULANACAK USUL VE ESASLAR

İhale sürecine ilişkin her türlü eylem ve işleme karşı şikâyet başvurusunda bulunulabilir. İhale sürecinin, ihale yetkilisinin ihale onayından sözleşmesinin imzalanmasına kadar olan süreci kapsadığı dikkate alındığında, aday, istekli ya da istekli olabilecekler bu süreçte idarece gerçekleştirilen işlem ve eylemlere karşı şikâyet başvurusunda bulunabileceklerdir[13]. İhalelerle ilgili olarak adaylar, istekli veya istekli olabilecekler tarafından ilk önce ihaleyi yapan idareye başvurulur[14]. Şikayet başvurularının yer aldığı dilekçeler ya ihaleyi yapan idareye elden verilir yada posta yoluyla gönderilir[15]. Bu dilekçelerde KİK’e göre; a) Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin adı, soyadı veya unvanı ve adresi. b) İhaleyi yapan idarenin ve ihalenin adı veya ihale kayıt numarası. c) Başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih. d) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı delillerin bulunması zorunludur. Ayrıca, şikâyet dilekçelerine, başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneğinin eklenmesi zorunludur. Aday veya isteklinin başvuru belgeleri veya teklif zarfı içerisinde bu belgelerin bulunması durumunda, dilekçe ekinde söz konusu belgeler aranmaz.[16]. İdareler bir şikayet dilekçesi aldıklarında derhal kaydını yaparak kayıt tarihi ve sayısını dilekçenin üzerine yazacak, elden yapılan başvurularda ise başvuru sahibine kayıt tarih ve sayısını gösteren imzalı bir alındı belgesi verecektir[17]. Türk konsolosluklarına verilen dilekçeler de kayda alınıp, alındı belgesi verildikten sonra en geç dilekçenin verilmesini izleyen iş günü içinde ilgili idareye taahhütlü olarak gönderilmelidir. Konsolosluklara yapılan şikayetlerde dilekçenin verildiği tarih başvuru tarihi olarak kabul edilirken, şikayetin postayla yapılması halinde başvuru dilekçesinin idare kaydına alındığı tarih şikayet tarihi olarak esas alınacaktır [18]. İdare, şikayet başvurusu üzerine vereceği karar için, Kurum tarafından belirlenen usul ve esasları dikkate alır[19]. İhale yetkilisi bizzat yapacağı veya işin niteliğine göre bir veya birden fazla raportöre yaptıracağı inceleme sonucu, şikayetle ilgili kararını verir[20]. Buna göre ihale komisyonu üyeleri de raportör olarak görevlendirilebilir. Raportörün tarafsız olması gerekir, bu doğrultuda Kamu İhale Kurumu tarafından incelenen bir ihalede; ihale komisyonunun kararına karşı isteklinin yaptığı şikayet başvurusunu incelemek ve rapor tanzim etmek üzere ihale komisyonu başkanının muhakkik olarak tayin edildiği ve onun verdiği rapora göre şikayetin reddine karar verildiği görülmüştür. Bunun ise şikayet konusu işlemi gerçekleştiren ihale komisyonu başkanının raportör olarak görevlendirilmesi idari başvurudan beklenen yararı kaldıracağı ve şikayetin tarafsızlıkla değerlendirilmesini engelleyeceği için mevzuata aykırı bulunmuştur[21].

Aynı kişi tarafından birden fazla ihaleye, birden fazla kişi tarafından ise aynı ihaleye tek dilekçe ile başvuruda bulunulamaz[22]. Belirtilen hususlara aykırılık içeren ve henüz başvuru süresi dolmamış olan başvurulardaki eksiklikler, idare veya Kamu İhale Kurumu’nun bildirim yapma zorunluluğu bulunmaksızın, başvuru süresinin sonuna kadar başvuru sahibi tarafından giderilebilir[23].

3.      İDARENİN VERECEĞİ KARAR

İdare şikâyet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan karar, şikâyetçi ile diğer aday veya istekliler ile istekli olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. İlan ile ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik başvurular dışında istekli olabileceklere bildirim yapılmaz. Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimi, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir[24]. İdareye şikâyet başvurusunda bulunulması halinde, başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeli ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmadığı hususuna ilişkin sorgulama yapılmalıdır[25].

KİK 55. madde son fıkra uyarınca idarece usulüne uygun bildirim yapılmadan sözleşme imzalanması yasaktır. Eğer idarece usulüne uygun bildirim yapılmadan sözleşme imzalanmışsa, ihale kararı ve sözleşme hükümsüz sayılır, kanundaki sürelere uyulmadan sözleşme imzalanırsa, fiilen ilgililerin şikayet hakkı ortadan kalkar[26].

Şikayet dilekçelerinde ileri sürülen iddialarla ilgili olarak ihale yetkilisi, bizzat yapacağı veya işin niteliğine göre görevlendireceği bir veya birden fazla raportöre yaptıracağı inceleme sonuçlarına göre kararını verir[27].

Şikayetin esasını incelenmesi sonucu idare şu kararları verebilir:

a.       Düzeltmeyle hallonulacak durumlarda düzeltici işlemin belirlenmesi,

b.      İhale işleminin iptali,

c.       Şikayet başvurusunun uygun bulunmadığıdır.

Şikayet üzerine alınan ihalenin iptali kararına karşı yapılacak başvuruların süresi on iş günüdür[28]. Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir[29].

 

SONUÇ

Şikâyet başvuruları idari dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu başvuru yoludur ve  bu yol tüketilmeden dava açılması durumunda mahkemeler idari merci tecavüzü nedeniyle dava dilekçelerinin yetkili idari makamlara tevdiine karar vermektedir. Hak düşürücü süre niteliğindeki bu durum dava açma hakkını da etkilemektedir. Bu yüzden mağduriyet yaşanmaması için sürelere çok dikkat edilmelidir.

 

 

 

 

 

 

 

 

EK-1: ŞİKAYET BAŞVURU DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ

 

_ _ / _ _ /201 _

 

(İHALEYİ YAPAN İDARENİN ADI)

                     (İDARENİN ADRESİ)

Başvuru sahibi            (Adı-soyadı/Ticaret unvanı, adresi ve faks numarası)

TC Kimlik Numarası(Gerçek Kişi)/Vergi Kimlik Numarası (Tüzel Kişi)      

Vekili/Temsilcisi         (Adı-soyadı, adresi ve faks numarası)

İhale Kayıt Numarası (İKN)   

Başvuru konusu ihalenin adı 

Şikayet konusu işlemin/durumun farkına varıldığı/tebliğ edildiği tarih         

Şikayet konusu işlem ve şikayet nedenleri

(Bu bölümde şikayet konusu işlemlerin hangi yönden ihale mevzuatına aykırı olduğu açıklanarak buna ilişkin kanıtların belirtilmesi gerekmektedir.)   

            Yukarıda belirtilen hususlarla ilgili olarak 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik uyarınca şikayet başvurumuz hakkında inceleme yapılarak karar verilmesini arz ederim.

Ad SOYAD/ Unvan-(Kaşe)

İmza

EKLER :

I- TEMSİLE YETKİLİ OLUNDUĞUNA DAİR BELGELER

a) Başvuranın gerçek kişi olması durumunda:

            1- Bizzat başvurması halinde temsile ilişkin herhangi bir belge istenilmeyecektir.

            2- Avukat olmayan temsilcisi aracılığı ile başvurmaları halinde: Şikayet başvurusunda bulunmaya yetkili olduğunu gösteren vekaletnamenin aslı veya noter tasdikli sureti ile vekilin imza beyannamesi/ sirküsü

            3- Avukat aracılığı ile başvurmaları halinde: Şikayet başvurusunda bulunmaya yetkili olduğunu gösteren baro pulu yapıştırılmış vekaletnamenin aslı veya avukat ya da noter tarafından onaylı sureti

 

b) Başvuranın tüzel kişi olması durumunda:

            1- Aday/istekli/istekli olabileceklerin bizzat başvurması halinde: Tüzel kişiliği temsile yetkili olduğunu gösterir belgelerin aslı veya noter onaylı suretleri ile bu kişi ya da kişilerin noter onaylı imza sirküsü

            2- Avukat olmayan temsilcisi aracılığı ile başvurmaları halinde: Şikayet başvurusunda bulunmaya yetkili olduğunu gösterir noter onaylı vekaletname ile vekilin imza beyannamesi

            3- Avukat aracılığı ile başvurmaları halinde: Şikayet başvurusunda bulunmaya yetkili olduğunu gösteren baro pulu yapıştırılmış vekaletnamenin aslı veya avukat ya da noter tarafından onaylı sureti

 

II- VARSA ŞİKAYET KONUSU İLE İLGİLİ DİĞER BİLGİ VE BELGELER

 

NOT:

1- Başvuru belgeleri veya teklif zarfı kapsamında idareye verilen ve yukarıda belirtilen hususları içeren belgelerin başvuru dilekçesine eklenmesine gerek bulunmamaktadır.

2- Aynı kişi tarafından birden fazla ihaleye, birden fazla kişi tarafından aynı ihaleye veya birden fazla ihaleye tek dilekçe ile başvuruda bulunulamaz.

 

 

 

 

KAYNAKÇA

Abdullah Erbaş, “İhalelere Karşı Yapılan İdari Başvurular”, Belediye Dünyası Dergisi, Ekim 2003, Cilt 4, Sayı.10.

İlhami Öztürk, “Kamu İhale Kanunun’da Düzenlenen Şikayet ve İtirazen Şikayet Sürelerinin Hukuki Niteliği”, Ankara Barosu Dergisi Yıl 67 Sayı 3 Yaz 2009.

 Veli Böke, Kamu İhaleleri Şikayet Hukuku, SEÇKİN Ankara 2006.

 Volkan Sırabaşı, Kamu İhalelerinde Dava Süreci, Adalet Yayınevi Ankara 2013.

http://www.ihale.gov.tr

https://ihale.gov.tr/sikayet_basvurularina_iliskin_dilekce_ornekleri-99-1.html

 

 

 

 




[1]Öztürk, İlhami, “Kamu İhale Kanunun’da Düzenlenen Şikayet ve İtirazen Şikayet Sürelerinin Hukuki Niteliği”, Ankara Barosu Dergisi Yıl 67 Sayı 3 Yaz 2009, s. 130.
[2] Sırabaşı, Volkan, Kamu İhalelerinde Dava Süreci, Adalet Yayınevi Ankara 2013, s. 9.
[3] Erbaş, Abdullah, “İhalelere Karşı Yapılan İdari Başvurular”, Belediye Dünyası Dergisi, Ekim 2003, Cilt 4, Sayı.10, s.37.
[4] Öztürk, s. 130.
[5] Öztürk, s. 130.
[6] Öztürk, s. 130.
[7] Öztürk, s. 130.
[8] Böke, Veli, Kamu İhaleleri Şikayet Hukuku, SEÇKİN Ankara 2006, s. 43.
[9] http://www.ihale.gov.tr/Mevzuat.aspx
[10] http://www.ihale.gov.tr/Mevzuat.aspx
[11]  http://www.ihale.gov.tr/Mevzuat.aspx
[12] Sırabaşı, s. 75.
[13] Öztürk, s. 130.
[14] Böke, s. 43.
[15] Sırabaşı, s. 137.
[16] Öztürk, s. 131.
[17] Böke, s. 43.
[18] Böke, s. 44.
[19] Böke, s. 43.
[20] Böke, s. 43.
[21] Böke, s. 44.
[22] Öztürk, s. 132.
[23] Öztürk, s. 132.
[24] Öztürk, s.132.
[25] Öztürk, s. 133.
[26] Böke, s. 48.
[27] Böke, s. 57.
[28] Sırabaşı, s.80.
[29] http://www.ihale.gov.tr/Mevzuat.aspx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder